Made by 020, een persoonlijk ontwikkelingsprogramma voor mbo-studenten

12 februari 2021

Made by 020, een persoonlijk ontwikkelingsprogramma voor gemotiveerde mbo-studenten uit Amsterdam. In 8 weken tijd doorlopen studenten verschillende activiteiten, zoals; een kick-off, bedrijfsbezoek, netwerken, een challenge en het presenteren van de opdracht. HMC’ers Kalysta, Kees, Tim, Jannes en Esmee deden mee en mochten een creatieve oplossing bedenken voor een maatschappelijk probleem in Amsterdam. Kees (Ondernemend meubelmaker/(scheeps)interieurbouwer) en Tim (Ondernemend meubelmaker/(scheeps)interieurbouwer) vertellen hierover meer in dit interview.

Waarom hebben jullie je opgegeven voor Made by 020?
Kees: “Door corona viel er veel in het water. Made by 020 leek mij perfect om dingen te leren die ik op school niet leer en dit was zeker het geval. Er kwamen interessante spreker langs die vertelde over verschillende onderwerpen. Hierdoor heb ik veel kennis gekregen wat ik anders nooit had opgedaan. Ook vond ik het goed voor mijn netwerk.”

“Ik heb meegedaan omdat ik mezelf uit de comfortzone wilde halen”, vertelt Tim. “Ik wilde de uitdaging aangaan om mezelf te presenteren aan de groep en mijn ideeën zo goed mogelijk te verwoorden, zodat mijn groepsgenoten het begrepen en konden bijwerken waar nodig. Ook wilde ik connectie maken met andere en deze onderhouden en een netwerk opzetten.”

 

Wat vond je het tofst?
Tim: “De sprekers die iedere week voor ons klaarstonden. De tijd ging daardoor heel snel omdat ze zo inspirerend waren. Ik heb daar veel van geleerd. Ook door de manier hoe zij pitchte en presenteerde. De positieve energie in de groep vond ik ook heel fijn. Dit motiveerde mij nog meer om iedere week om 18.00 uur klaar te zitten met een kladblok en een bord eten op mijn bureau.”

Ook Kees sluit zich aan bij wat Tim vertelt over de sprekers “Martijn Aslander vond ik het tofst. Hij botste met alle standaarden en had overal zijn eigen aanpak voor. Hij kwam met creatieve oplossingen voor verschillende problemen. Doordat hij de wereld van een andere kant bekijkt, was dit voor mij erg leerzaam.”

 

Welke creatieve oplossing hebben jullie bedacht?
Tim: “Mijn groep had als doel om ouders en familieleden te bereiken en ‘digital ready’ te maken voor het bedrijf ‘I.AM.DIGITAL’. Hiervoor hebben we een opzet gemaakt voor een reclamespot op sociale media. Denk hierbij aan YouTube, Facebook, Instagram, Twitter en LinkedIn. We hadden ook onderzocht dat onze doelgroep graag naar amusementsprogramma’s kijkt en we vonden het een goede oplossing om talkshows te benaderen. Denk dan aan talkshows zoals Beau, Jinek en OP1.”

“Ons onderwerp van het project was ook om Amsterdam digital ready te maken” vertelt Kees. “Met mijn groepje ben ik tot de oplossing gekomen om mensen een vragenlijst in te laten vullen. Door deze vragenlijst kregen we een duidelijk beeld van wat hun probleem is en wat ze graag willen leren. Wij bedachten hiervoor oplossingen zoals een app of een YouTube kanaal, zodat de ze kennis op kunnen doen via deze kanalen.”

 

Wat hebben jullie geleerd?
Kees: “Heel veel! Ik heb informatie opgedaan die ik anders niet op zou doen. Je komt met veel verschillende mensen in aanraking en zij vertellen over veel interessante onderwerpen. In een korte krijg je veel informatie. Met het ene onderwerp doe je iets, andere onderwerpen zetten je weer aan het denken en sommige onderwerpen gaan aan je voorbij. Dit is heel verschillend en hangt ook af van de spreker. Ik vond het in ieder geval heel leerzaam om al de sprekers te horen en te zien.”

 

Tim heeft vooral geleerd om een netwerk op te bouwen. “Het netwerk kan ik nu onderhouden en dit doe ik via LinkedIn. Ook heb ik veel geleerd over presenteren en voor mijn groep heb ik de afsluitende presentatie gedaan. Dit was voor een grote groep mensen en dat ging onwijs goed. Ik kreeg veel complimenten over mijn pitch en presentatie skills en dat vond ik tof!”

 

Waarom zou je studenten adviseren om mee te doen aan Made by 020?
“Het meedoen vergt wel wat tijd en motivatie, maar ik adviseer het iedereen” zegt Kees. “Je leert veel wat je op het HMC niet leert en ook krijg je inspiratie. Ik ging met handige tools en vele manieren naar huis die mij leerde hoe ik bepaalde dingen anders aan kan pakken of hoe ik iets kan bereiken. Ook ben ik verschillende mensen tegengekomen die mij hiermee verder kunnen helpen.”

 

Ook Tim adviseert het iedereen. “Het kost je een paar uur in de week en deze uren vliegen voorbij. Het was voor mij heel waardevol. Als het zou kunnen, zou ik graag nog een keer meedoen.”

 

Ben je geënspireerd en wil je ook meedoen aan Made by 020? Ga dan naar deze website.
12 februari 2021 | Algemeen